15:20 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کم آبی

ایرانیان، مصرف کننده ارزان‌ترین آب از طریق یارانه‌های انرژی هستند
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو ضمن بررسی عوامل کم آبی در ایران اظهار کرد: یکی از این عوامل نابسامانی اقتصاد آب و توهم ارزانی آن است. ایرانیان که در طول تاریخ مصرف کننده گران‌ترین آب از طریق قنات‌ها بوده‌اند در چند دهه اخیر به مصرف کننده ارزان‌ترین آب از طریق یارانه‌های انرژی تبدیل شده‌اند.
با اسراف‌کنندگان چه برخوردی می‌شود؟
پایگاه خبری راد: اگر بارندگی‌های اخیر و ذخیره آب سدها را در یک کفه ترازو و بحران آب ایران را در کفه دیگر قرار دهیم، باز هم بحران آب سنگینی کرده و مسئولان را بر آن می‌دارد ضمن تقاضا از مصرف‌کنندگان برای مدیریت مصرف، اقداماتی را نیز برای مقابله با پرمصرف‌ها انجام دهند که در میان این اقدامات، قطع آب مشترکان پرمصرف نیز به چشم می‌خورد.
قطع آب در انتظار پرمصرف‌ها؟
پایگاه خبری راد: تاریخ آبی کشور همواره از بحران سخن گفته است و تقریباً هر ساله با نزدیک شدن به فصل تابستان، این بحران جدی‌تر می‌شود و رنگ دیگری به خود می‌گیرد. به همین دلیل مسئولان را بر آن می‌دارد اقداماتی برای هرچه کم‌رنگ‌تر کردن این بحران بکار گیرند؛ این اقدامات دامنه گسترده‌ای دارد و حتی گاهی به مرز قطع آب پرمصرف‌ها نیز نزدیک می‌شود.
کم مصرف کنید تا بستانکار شوید!
پایگاه خبری راد: مصوبه دولت درباره بهای آب و برق از تشویق کم مصرف‌ها حکایت دارد و یکی از مکانیزم‌های این تخفیف این است که خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین­‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش می­‌دهند، در قبوض آینده‌ای که می‌خواهند پرداخت کنند، بستان‌کار شوند و معادل آن را پرداخت نکنند.
معرفی ژنوتیپ‌های نخود و عدس متحمل به تنش‌های محیطی/چمن از پرمصرف‌ترین گیاهان زینتی
پایگاه خبری راد: رئیس پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به‌زودی شاهد آزادسازی ارقام یا معرفی ژنوتیپ‌های نخود و عدس متحمل به تنش‌های محیطی به ویژه سرما و خشکی منطبق با شرایط اقلیمی کشور خواهیم بود و این یکی از دستاوردهای بزرگ و ملی است که حاصل بیش از دو دهه تلاش محققان دانشگاه فردوسی محسوب می‌شود.
افزایش ۱۰۹ درصدی بارش تجمعی در ایران
پایگاه خبری راد: براساس جدیدترین آمار ارائه شده از وضعیت بارندگی در ایران، بارش تجمعی کل کشور در سال آبی جاری ۳۲۱.۹ و در سال آبی گذشته ۱۵۴.۱ میلی‌متر بوده است. این آمار بیانگر این است که میزان بارش تجمعی در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته حدود ۱۶۷.۸ میلی‌متر افزایش یافته است.
اجرای طرح جامع زراعت در حوضه دریاچه ارومیه
پایگاه خبری راد: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح جامع زراعت به منظور احیای دریاچه ارومیه در ۹ شهرستان حوضه آبریز این پهنه آبی در حال اجراست.
درخواست نیازآذری به خاطر تصفیه‌خانه آب شرب بابل
پایگاه خبری راد: نماینده مردم بابل در مجلس گفت: شهر بابل نوروز کم آبی را تجربه کرد. بخش وسیعی از مردم شهر با قطع آب شرب مواجه شدند. از همه دستگاه‌ها می‌خواهم که وعده تصفیه خانه آب شرب بابل را اجرایی کنند.
پنج محصول کشاورزی مؤثر در تشدید خشکسالی کدامند؟
پایگاه خبری راد: طبق اعلام سازمان ملل متحد، تقریباً پنج میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به دلیل تغییرات جوی، با کمبود آب دست و پنجه نرم خواهند کرد.
مدیریت آب شاه‌کلید حل مشکلات
پایگاه خبری راد: سبک زندگی ایرانیان اعم از شهرنشینان و روستاییان در دهه‌های اخیر به نحوی متحول شده که تناسب نیازهای آبی جمعیت رو به رشد ایران با منابع آب آن به هم خورده است و به تاکید کارشناسان، چنانچه این تناسب در عادات غذایی و نحوه مصرف مستقیم آب در فعالیت‌های روزمره شهرنشینان برقرار نشود و میزان آب مورد نیاز برای تامین معیشت روستاییان متناسب با توان سرزمین کاهش نیابد، جمعیت متاثر از تنش‌های آبی افزایش خواهد یافت.
مدیریت آب یک موضوع حیاتی و بین‌المللی
پایگاه خبری راد: با توجه به اهمیت مسئله آب و ضرورت اعمال مدیریت پایدار بر منابع محدود آبی، موضوع آب در چند دهه اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین عناوین در دستور کار نهادهای بین‌المللی و همچنین کشورهای مختلف شده، بدون تردید، تامین پایدار آب برای همه دولت‌ها از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و وظایف است.
آب را دریابیم
پایگاه خبری راد: سازمان ملل متحد در رابطه با چالش‌های جاری و آتی آب هر سال شعاری برای روز جهانی آب پیشنهاد می‌دهد که تمرکز آن بر گزارش جهانی توسعه آب است، این سازمان شعار روز جهانی آب ۲۰۱۹ را «آب برای همه» تعیین کرد که منطبق بر دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار بوده و نشان دهنده این موضوع است که همگام با پیشرفت توسعه پایدار هر فردی باید از آن سود ببرد.
مهم‌ترین وقایع آب و برق در سال۹۷
پایگاه خبری راد: سال ۹۷ با درخواست کمک وزیر نیرو از مردم برای گذر از تنش‌های آبی شروع شد، سالی که پر از تنش و بحران برای وزارت نیرو بود به‌گونه‌ای که طبق گفته خود مسؤولان آبی در ۵۰ سال گذشته وضعیت منابع آبی بی سابقه بوده در بخش برق نیز پس از گذشت سال‌ها با جداول خاموشی روبرو شدیم که فشار سنگینی را به وزارت نیرو تحمیل کرد.
ایران در حسرت آب می‌ماند؟
پایگاه خبری راد: وضعیت منابع آبی ایران شرایط بدتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند، به‌گونه‌ای که بهبود بارش‌ها نیز نمی‌تواند راه‌گشا حل این تنش باشد و باید یک مدیریت و اتحاد جدی برای حل این مشکل به‌وجود آید.
۲۵ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی جدید وارد مدار می‌شود
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو گفت: براساس تدابیر در نظر گرفته شده تا قبل از تابستان سال ۹۸ باید ۲۵ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی جدید وارد مدار شود که این مسئله می‌تواند در حل خاموشی‌ها بسیار مؤثر باشد.